گرامیداشت یاد امیر علیشیر نوایی، شاعر و دولتمرد بزرگ
خلیل الرحمن سلحشور ژورنالست و تحلیلگر خلیل الرحمن سلحشور ژورنالست و تحلیلگر

گرامیداشت یاد امیر علیشیر نوایی، شاعر و دولتمرد بزرگ ترک و مخدوم قلی ، شاعر بزرگ ترکمن  توسط انجمن فرهنگی آیدین افغانستان در ترکیه

سالروز تولد امیر علیشیر نوایی، نویسنده، شاعر و زبانشناس ترک با برگزاری مراسمی در شهر انقره پایتخت ترکیه تجلیل شد. در سخنرانی های ایراد شده در این مراسم، از علیشیر نوایی به عنوان شخصیت جاودان و ارزش مشترک جهان ترک  و مخدوم قلی طلایه دار شعر ترکمنی یاد شد.

این همایش از سوی انجمن فرهنگی آیدین افغانستان راه اندازی شده است ؛ انجمن فرهنگی آیدین افغانستان در چارچوب نخستین فعالیت های علمی وفرهنگی خویش در خارج از کشور مراسمی گرامیداشت از دو شاعر بزرگ امیر علی شیر نوایی و مخدوم قلی در تالار کانفرانس سازمان دیانت ترکیه برگزار نمودند که در این مراسم حدود سه صد تن اعم از هموطنان ، ترک و اتباع کشورهای دیگر حضور یافتند.

مراسم با سخنان کوتاه باتور دوستم، نماینده و مسؤول این انجمن گفت، بعداز خوش آمد گویی به حاضرین اظهار داشت ، انجمن فرهنگی آیدین افغانستان معتقد است که افغانستان جامعه متکثر وچند قومی میباشد که مفاخرتاریخی وارزشهای فرهنگی هریک از اقوام ساکن دراین کشور، نماد عظمت وافتخار افغانستان تلقی میگردد. تخریب آثار ونمادهای تاریخی و فرهنگی هریک ازملیت های ساکن درافغانستان ازیک طرف اهانت ودشمنی به ارزشها ومفاخر تاریخی آن ملت تعبیر گردیده وازجانب دیگر روند نوپای صلح وهمزیستی مسالمت آمیز مردم افغانستان را شدیداً موردتهدیدقرار میدهد.باتور دوستم ؛ امیر علی شیر نوایی را یک  متفكر بزرگ، شاعر، ادیب و نویسنده چیره دست روزگار، مرد دین و سیاست، شخصیت معروف و شناخته شده جهانی دانسته گفت : نوایی در آبادانی و شكوفایی كشور نقش سازنده و عمده ای را بازی كرد. و مخدوم قلی انديشمندي كه در بحبوبه نا همساني ها و فروپاشي ارزشها ديده به دنيا گشود، و تا پايان هستي، زيست پربار خويش را نثار روشنگري و راهيابي توده ها نمود، شب و سياهي و شب پرستان شكم باره را به نفرين گرفت و با زبان آتشين و انساني شعر چنبره تزوير و ريا و بيدادگري را به رگبار بست به دین منوال از برگزاری چنین همایش را با یاد بود از این دو شاعر بزرگ مایه افتخار میدانیم ، خدمت گار باشید تا تاج مردم شوید.

سپس صبرالدین رحمانی رییس عمومی این انجمن؛ از فعالیت های این انجمن از بدو آغاز یاد آوری کرده گفت؛ ما جوانان منحيث ستون فقرات کشور وظيفه داريم تا دوشادوش مردم و دولت در اين راستا تلاش نماييم. بدينمنظور ما جوانان گردهم آمده تصميم اتخاذ نموديم تا يک انجمن فرهنگی تأسيس نموده و از آن طريق کمک های را در راستای رشد دانش و فرهنگ کشور خويش انجام دهيم. هدف اين انجمن منسجم ساختن بالخصوص جوانان و مردم با احساس کشور در زير يک سقف بخاطر بلند بردن سطح دانش و رشد فرهنگ کشور ميباشد، صبر الدین رحمانی اضافه نمود ما به کمک و همکاری های فرهنگی و علمی شما جوانان و روشنفکران ضرورت داريم تا بتوانيم با کمک و همکاری همديگر خدمتی را برای جامعه خويش انجام داده باشيم. کمک و همکاري های مادی  ومعنوی شما يگانه مشوق ما خواهد بود.

در بخش برنامه های این مراسم سخنرانان هریک ، علی آشنایی، علی شیر، درمحمد ، مدینه یولداش در باره زندگی نامه هردو شاعر معلومات تقدیم داشته و به سرود اشعار ایشان پرداختند و فلم های مستند در باره شعرا مذکور را به نمایش گذاشتند.

در این همایش، آی سلطان خیری از دانش پژوهان زبان وادبیات ترکی ، مقاله های خود را در مورد شخصیت، نوشته ها و فعالیتهای امیر علیشیر نوایی ارائه کرده می گوید امیر علی شیر در هنگام وزارت خود، در دوران زمامداری سلطان حسین بایقرا، در توسعه علوم و فنون، ایجاد کتابخانه ها، خانقاه ها و کاروانسراها نقش فعالی داشت.

همایش با سخنرانی پروفیسور دکتر اورهان کاوونجو  معاون اتاق تجارت انقره ارزیابی گردیده بیان داشت: امیر علیشیر نوایی یکی از فرهنگیان دوره تیموریان به شمار است که به باور شماری از کارشناسان دور رنسانس در شرق، در همین زمان رخ داده است. وی در اظهاراتی گفت که علم و فرهنگ در این دوره به بلندترین مرتبه خود رسیده و امیر علی شیر نوایی وزیر با تدبیری بود که در دوره خود بزرگترین حامی مدرسه و دانش بود.ودر مخدوم قلی را دانشمندي  شاعر، مردم دوست و خيرخواه، مردم دار و اجتماعي دانست كه دردش درد اجتماع است، او به راه مردم گام گذاشت و در خدمت به مردم و فرهنگ ملتش، زندگي خود را نثار كرد كه روانش شاد باد.

در پایان این همایش فرید یارش یکتن از مؤسسین انجمن، اهداف عمده این انجمن را مختصرا توضیح داشته اظهارداشت؛ کمک های مادی و معنوی در عرصه رشد دانش به مکاتب، مدارس و کورس های آموزشی ،تأمين کمک از قبيل معاش ماهانه، کتاب، قرطاسيه، غذا، پوشاک و غيره برای شاگردان و محصلين بی بضاعت و ممتاز و همچنان تأمين بورس های تحصيلی در خارج از کشور  از اهداف مهم انجمن فرهنگی آیدین افغانستان می باشد . اين انجمن بخاطر تحقق اهداف خويش تحقيقات علمی، کنفرانس ها، جلسات علمی و فرهنگی داير مينمايد که از جمله میتوان این همایش بزرگ را نامبرد.

همایش با اجرای کنسرت هنرمند محبوب و بااستعداد  ازبک خیر محمد چاووش وبا نواختن  شعری امیر علی شیر نواییو و مخدوم قلی خاتمه یافت.


April 24th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها